کد مطلب:303523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

بخشی از سخنرانیهایش در دفاع از حق
دخت گرامی رسول اكرم (ص) معمای ناشناخته ذهن و معارف بشری است آن حضرت را فقط با پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) می توان مقایسه كرد آیا نباید هرچه را كه از مقام والای زهرای اطهر (س) درك كرده و می فهمیم سرمشق زندگی و حركت خود قرار دهیم؟ [1] .

فاطمه علیهاسلام كسی است كه وقتی در مسجد پیغمبر ظاهر شد خطبه خواند این خطبه مثل درس یك معلم بزرگ كه دل شاگردان را به سوی خود جذب می كند حضار این مسجد را جذب كرد. استادان، محدثین كسانی كه سالیان درازی از پیغمبر آموخته بودند از شنیدن این خطبه كه عظمت آن باقی است مانند كلمات خود پیغمبر و نهج البلاغه و سرشار از معارف اسلامی استفاده كردند.

آن خطبه ای كه فاطمه زهرا (س) در مسجد مدینه پس از رحلت پیغمبر (ص) ایراد كرده است فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند كلمات و عبارات این خطبه را معنا كنند.

اینقدر پر مغز است از لحاظ زیبایی معنوی این سخن فاطمه زهرا (س) مثل زیباترین و بلندترین كلمات نهج البلاغه و در حد سخنان امیرالمومنین است... شاید ایشان یك ساعت صحبت كرده است با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی3 تنها از آن خطبه بسیار كوبنده كه با دلایل قرآنی به احقاق حقّ خویش پرداخته فقط چند سطر اكتفا می كنیم. به تشنگان ریاست كه به ناحق، جایگاه رفیع امامت را تصرف نموده و با غصب فدك آن بانو بزرگترین جفا را به خاندان وحی نموده بودند این گونه خطاب كرده: فَهَیهات منكم و كیف بكم و اَنّی تُؤفكون؟ و كتابُ اللّه بینَ اَظْهُرِكُمْ... قدخَلّفَتْمُوُهُ وراءَ ظُهُوركم... «بئسَ لِلّظالمینَ بَدلاً. كهف / 50.

هیهات از شما، متاسفم برای شما چه می كنید و به كجا می روید چگونه اید؟ و این دروغ ها چیست كه سرهم كرده اید؟ تا آنجا كه فرمود: كتاب خدا را پشت سرتان نهاده و حال آن كه در میان شما است و تمام نیازهای شما را برطرف می نماید به جای استفاده از قرآن كریم آن را پشت سر نهاده اید... ظالمان، بسیار بد، حق را با باطل مبادله كردند. قابل ذكر است كه تمام خطبه غراء حضرت زهرا سلام الله علیها را در فصل هشتم آورده ایم.


[1] جايگاه نقش زن /361-351-342.